måndag 19 november 2018

Avsnitt 4 - Stickning


 Sammanfattning av avsnittet 

Vi ska prata stickning i folkdräkt. Vi börjar med att konstatera att vår plan om att släppa ett avsnitt i månaden inte riktigt höll, men vi fortsätter sikta på det men lovar inget. Sen har vi en lyssnarfråga om den röda toppluvan. Kim läste på och vi berättar om hur den röda mössan finns i Västergötland, Västmanland, Dalarna, Hälsingland, Jämtland, Värmland, Härjedalen, Gästrikland och Medelpad. Mössan var en köpevara som kom från Norge. Eftersom den inte tillverkades hemma utan köpes för pengar ansågs den fin. När vi följde spåret över Norska gränsen fick vi veta av Helga på Anno museum att Enighetsfabrikken i Stor-Elvdal i Østerdalen under åren 1785-1797 gjorde maskinstickade mössor, strumpor och halsdukar. (För den som är mer nyfiket så fick vi tips om en avhandling, länkar den längre ner i inlägget i en läslista för den som vill läsa.) De såldes sen vidare på Røros marknad, vilket var en knytpunkt mellan Sverige och Norge. På så sätt spreds den röda toppmössan till personer i länen som hade handel med Norge, och blev på så sätt en del av folkdräkten på många av de platserna.

Anna berättar om stickningens historia, och vi pratar om nålbindning och när stickningen kom till skandinavien på 1500-talet. Vi pratar sen om den skånska spedetröjan. Den är en finstickad långärmad tröja som bars av kvinnor under livstycket. Den dekorerades sen med band av siden och sammet i halsringningen och vid ärmsluten. Själva tröjan var stickad på stickor i 1,5 och de äldre hade en masktäthet på upp till 60 maskor på 10 cm. Vi hisnar över hur tätt det var och Kim funderar lite på sitt eget tålamod kontra viljan att komplettera sin dräkt. Kim konstaterar att det går att köpa maskinstickade, från bland annat Skånes Hemslöjd eller Inger Ohlsson. Spedetröjan är reliefstickad med mönster av aviga maskor, och liknar den tradition av nattröjor (som inte bars på natten) som finns i Danmark och Norge. En annan podd som är ett tips att lyssna på för den som är intresserad är avsnitt 29 Gåtfulla tröjor med gamla anor av Nördig Knitting.

Sen pratar vi om tvåändstickning. Anna förklarar vad som gör den sticktekniken speciell och att den numera mest finns kring Dalarna, men tidigare varit mer spridd. Tipsar om boken Tvåändsstickat av Birgitta Dandanell och Ulla Danielsson. Vi nördar ner oss i hur krusningen blir olika beroende på om garnet är z eller s-tvinnat och Anna sågar idéen att tvåändsticka med lovikka garn eftersom att det är entrådigt. Kommer in på vilka plagg som brukade tvåändstickas och att det var lite allt möjligt, vantar som strumpor och även tröjärmar. Bland annat vantarna till Dala-Floda dräkten, och att tvåändstickningen har fördelen att det blir ett ganska stumt tyg - vilket passar bra att brodera på. Anna tipsar om fotograften Karl Lärka. Sen pratar vi en del om norska bunader och hur det låg till med tvåändstickningen i Norge och om boken Håndplagg: til bunader og folkedrakter av Heidi Fossnes.

Sen dyker vi in i Hälsingetröjor. Något Kim är lite sugen på, rent stickmässigt. Vi konstaterar att Håkan Libys bok Dräkternas Hälsingland är väldigt bra och Kim har läst mycket i den. Vi försöker reda upp skillnaderna och likheterna. Det finns en variation i landskapet, med de mest kända från Dellebygden och Järvsö-Ljusdalsområdet. Generellt så är de i ullgarn i rött, grönt, svart och ofta även vitt. Reder ut lite skillnader, som att för kvinnor är Delsbotröjorna uppklippta fram, men Bjuråkers är hela. Tröjorna för män är allt som oftas hela. Det finns även grupp tröjor från Järvsö-Ljusdalsområdet som har en annan typ av mönster och även Voxnadalen skiljer ut sig där finns tröjor med stickade ärmar fastsydda på liv i vävt tyg. Ganska enhetliga mönster med nejlikemotiv. Nejlikemotivet var även vanligt i Halland på 1700-talet och vi pratar ett tag om 1700-talet och nejlikornas storhetstid. Sen pratar vi lite om vilka som stickade tröjorna, huruvida det var proffs och ifall det fortfarande är så. Och så lite om att de framförallt användes vi fest och dans, alltså varken till vardags eller i kyrkdräkten.

Böcker vi pratat om: 

Tvåändsstickat av Birgitta Dandanell och Ulla Danielsson
Håndplagg: til bunader og folkedrakter av Heidi Fossnes
Dräkternas Hälsingland av Håkan Liby
Dräktfolket av Anja Notini
Avhandling: Enigheten - tekstilfabrikken i Østerdalen : fabrikkdrift og teknologioverføring i det norske bondesamfunn på slutten av 1700-tallet av Ragnhild Hutchison från 2003 https://www.duo.uio.no/handle/10852/23358 

Spedetröja från Skytts härad i Skåne. Bild från Hemslöjdens samlingar på Digitalt museum.
Röd toppmössa, denna från ungkarldsdräkten i Järvsö. Kom förmodligen som handelsvara från Norge. Bild från Nordiska museet via Digitalt museum, fotograf Elisabeth Eriksson. 

Hälsingetröjor, överst från Järvsö, sen Ljusdal och nederst Alfta. Exempel på strödda mönster på de övre och påsydda ärmar på den nedre. Bild på boken Dräkternas Hälsingland av Håkan Liby.


Vi lägger upp fler bilder på vår instagram, går att hitta på Instagram-appen om du söker på Folkdraktspodden eller www.instagram.com/folkdraktspodden

Tack till Simon Ljungberg som producerat musiken i podden och Hanna Olsson som är den som kular i inspelningen. 

Om vill lyssna i en podcast-spelare istället men är osäker på hur det fungerar så följ vår guide på Lyssna på podcast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

5. Dräktmiddag – identitet, queer potential och dräpo

Avsnitt fem är lite av en specialare och vi bjöd in några vänner på middag för att prata och bära dräkt. Vill passa på att be om ursäkt...